Меню
Підписка на новини

Введіть ваш E-mail:

Опитування
Як вам навчання в ліцеї?
Всього відповідей: 1355
Архів записів

Продавець продовольчих товарів

Продавець продовольчих товарів

 

Загальні поняття.

Продавець - особа, яка виступає посередником між виробником товару і покупцем. У найзагальніших рисах завдання продавця полягає в тому, щоб надати покупцю необхідний йому товар і отримати за цей товар гроші. Спеціалізація продавця визначається видом товарів, з якими він працює. Серед продовольчих товарів виділяють м'ясну і рибну продукцію, бакалію, кондитерські та кулінарні вироби, овочі і фрукти. Промислові товари включають в себе більш двох десятків різновидів.

 

Коротка історія професії 

Продавець – найбільш поширена професія серед торговельних працівників, вона й найбільш давня (у порівнянні з такими професіями, як товарознавець або адміністратор торговельного залу). Купівля-продаж існує дуже давно. Доісторична людина, наприклад, обмінювала вбитого оленя на намисто з красивих раковин. Потім з’явився посередник – торговець, який перевозив товари, виготовлені іншими людьми, з місця на місце. Пересувна торгівля протягом багатьох століть залишалась основним видом торгівлі, велике значення вона має і сьогодні. Слово «магазин» прийшло до нас з Арабського Сходу. В перекладі воно означає складське приміщення для зберігання будь-яких товарів. Стаціонарна лавочка торгівля відома ще у давньоримських містах. Перші великі магазини з’явились спочатку в Лондоні та Парижі, а потім у Петербурзі та Москві. В кінці XIX ст. у великих містах відкрились універмаги. Сучасні магазини різноманітні – це невеличкі магазини і магазини-гіганти, це такі, що торгують різними групами товарів, і такі, де є товари тільки однієї групи. Останнім часом під дією науково-технічного прогресу торговельні підприємства обладнуються новою сучасною технікою та переходять на прогресивні методи роботи. Важка праця продавця все більше механізується. Більша частина товарів надходить сьогодні до магазинів розфасованими з підприємств-виготовлювачів. Аті товари, що потрібно розфасовувати, в магазинах нарізають, упаковують за допомогою сучасного обладнання. Швидкодіюча техніка та електроніка активно допомагають продавцю. Запроваджуються в магазинах комп’ютери, електронні терези, які дозволяють швидко і точно зважити і підрахувати вартість покупки. В зв’язку з цим праця продавця здобуває нові естетично наповнені функції – консультування покупців, декоративна викладка товарів з урахуванням психології покупців і ін..

 

Характер роботи 

Продавець – професія масова. Це узагальнене поняття, що містить у собі багато різновидів цієї діяльності. Професія класифікується залежно від групи товарів: продавець продовольчих і непродовольчих товарів. Кожна з них розподіляється на декілька спеціальностей. Так, продавець продовольчих товарів, реалізує бакалійні, гастрономічні, кондитерські товари, хлібобулочні, м’ясні, рибні вироби, овочі та фрукти. Професія продавця пов’язана з певними знаряддями праці. Маючи справу з різними товарами та обслуговуючи покупців, продавець користується різноманітними інструментами: вимірювальними (при відмірюванні, зважуванні), пакувальними тощо. Знаряддя праці сучасного продавця дуже змінились. Якщо раніше в основному продавець працював, користуючись різним торговим інвентарем, то зараз на допомогу йому прийшла автоматизація і механізація. Професії продавця властива аритмія робочого процесу. Кількість покупців розподіляється протягом зміни нерівномірно, стрибкоподібно.

 

Умови роботи 

Професію продавця можна віднести до професій з середнім ступенем тяжкості та напруженості праці. У процесі праці продавець несе велику моральну і матеріальну відповідальність, витримує психічне напруження, а також фізичне навантаження. Матеріальна відповідальність є однією із умов роботи в торгівлі. Кожен працівник щоденно неначе складає іспит на чесність і порядність. Як показує практика, не для всіх ця психологічна ноша посильна в силу індивідуальних властивостей психіки або певних норм та цінностей, яких дотримується особистість. Робота продавця пов’язана із значним психічним напруженням. Особливо велике навантаження приходиться на зір під час розрахунків із покупцем. Спілкування з людьми, шум у магазині впливають на слух. Виконання робочих операцій пов’язано з постійними підрахунками, що впливають на пам'ять та увагу. Продавець, особливо в продовольчих або різних сільських магазинах, має ще й досить велике фізичне навантаження. Йому доводиться брати участь у розвантажуванні машин, перенесенні мішків та ящиків з товарами. Якщо фізичне навантаження завдяки механізації має тенденцію до зниження, то нервово-емоційне напруження зростає. Пояснюється це підвищенням інтенсивності праці, вимог до якості обслуговування. У великих магазинах продавець в середньому обслуговує до 350 чоловік за зміну. Це ті, що роблять покупки. Але фактично до нього звертається людей в 3-4 рази більше. І кожному потрібно відповісти, кожному приділити увагу. Увесь день продавець перебуває на ногах, не покидаючи свого робочого місця. Поза, у якій продавець постійно знаходиться, вважається дуже втомливою. Ще одна особливість праці покупця полягає в тому, що він повинен виконувати роботу здебільшого ручну і достатньо точну, під постійним і напруженим контролем покупців. Одноманітність виконуваних рухів, їх часте повторення роблять професію продавця монотонною. Робоче місце продавця має бути організовано таким чином, щоб запобігти нещасному випадку. Воно повинно бути зручним, добре освітленим, достатнім для розміщення допоміжного обладнання.

 

Ринок праці 

Попит на продавців на ринку праці є високим. Вони можуть працювати в крупних та дрібних торгових фірмах, в сфері обслуговування, в кіосках, з лотка. А також професія дає можливість самозайнятості.

 

Медичні обмеження

 Адміністрація торгівельного підприємства повинна забезпечити наявність особових медичних книжок, установленого зразка, організацію і своєчасність проходження медичного огляду та контролю за допуском до роботи за наявністю необхідного медичного висновку. Професія «продавець» протипоказана особам, що страждають на хронічні інфекційні захворювання і є бактеріоносіями, вірусоносіями, мають хвороби шкіри, вади слуху і зору, епілепсію, порушення пам’яті. Здорова нервова система, відсутність ушкоджень, нормальний психічний стан – це необхідні вимоги для роботи продавця, адже протягом робочого дня йому доводиться мати безліч психологічних контактів із різними за віком та характерами людьми. Нервово-психологічне напруження, швидкий темп роботи може призвести до небажаних конфліктів із покупцями. Робота «продавця» примушує постійно перебувати на ногах. Внаслідок постійного перебування на ногах затримується відтік венозної крові, а це може призвести до розширення судин. Продавцем не повинна працювати людина яка має певні протипоказання.

 

Медичні протипоказання: 

Захворювання органів зору, зорові розлади (дальтонізм, зниження гостроти зору).

Захворювання хребта(сколіоз).

Захворювання опорно-рухового апарату.

Психофізіологічні захворювання: епілепсія, ураження центральної нервової системи.

Захворювання серцево-судинної системи та гіпертонічна хвороба

Захворювання шкіри.

Захворювання слуху

Робота продавця потребує і вимагає:

Навантаження на очі; точного розрахунку.

Тривале перебування на ногах та різкі нахили.

Розвитку та концентрації уваги; низької координації рухів; комунікативності; високий рівень, розподілу уваги; емоційна стійкість.

Роботи в умовах шуму від працюючого холодильного устаткування. Постійних фізичних контактів. Роботи в умовах шуму і вібрації від працюючого устаткування; постійних соціальних контактів.

 

Вимоги до індивідуально-психологічних особливостей 

Продавець перш за все, психолог. У будь-якій ситуації він повинен бути стриманим і терплячим. Одним з найважливіших його вмінь, це вміти спілкуватися культурно, але ненав’язливо. Для продавця важливо мати рухову лабільну систему, точність рухів, гарну сенсомоторну координацію, високу швидкість реакції. Робота продавця потребує фізичної витривалості і пов’язана з великим нервовим напруженням. За підрахунками фізіологів витрати енергії продавця м’яса, радіотоварів і деяких інших товарів порівнюються з витратами сталевара.

 

Перспективи розвитку

Під час проходження виробничого навчання та виробничої практики на торгівельних підприємствах райцентру учні вдосконалюють свою професійну майстерність, набувають нових умінь та навичок. Під час практики роботодавці мають змогу спостерігати та оцінити професійний рівень майбутніх працівників торгівлі і запропонувати їм по закінченню навчання робочі місця. Працевлаштування випускників за професією продавець складає приблизно 100%. Фахівець з торговельної справи не залишається без роботи, оскільки відкриваються нові магазини і є потреба в кваліфікованих працівниках.

Пошук на сайті
Голосування

Життя сайту
Статистика